Klik hier om naar de hoofdpagina te gaan.

Monark gelaste aluminium visboten

Monark maakt in Nederland een snelle opmars en men ziet ze steeds vaker op het water. In Amerika en Canada is Monark al lang een begrip. Deze gelaste Aluminium visboten kenmerken zich door een zeer laag gewicht. Dit bereikt men door gebruik te maken van zeer hoogwaardig 5052 aluminium waardoor volstaan kan worden met 2,2 resp. 2,4mm dik materiaal en door niet vooraf overal extra hout aan te brengen ter versteviging om accessoires te monteren. Hierdoor blijft enkel het aluminium plaatmateriaal over. Verder is er geen materiaal overlap nodig tbv het klinken omdat de boot geheel gelast is. Door een lichtere boot kan men volstaan met een 12V elektromotor en een lichte benzinemotor(25 - 30 Pk is optimaal). Hierdoor blijft de hele set veel lichter waardoor men meestal ook kan volstaan met een ongeremde trailer (max. ongeremd gewicht staat op het kenteken van de auto). Uiteindelijk is men hierdoor heel erg veel goedkoper uit.

32 Km/u met een 15 (!) pk, GPS gemeten.

De DLX-series zijn standaard van binnen geheel bekleed (ook de zijkanten), voorzien van navigatieverlichting en rondomschijnend licht, visbun met pomp, twee afsluitbare hengelopbergkasten, twee luxe stoelen op uitneembare poten, drie stoelposities, twee opbergkasten in het werpplateau verwerkt en een trollingmotor stekker aan de voorzijde.

De praktische indeling biedt een ruime binnenkant en een praktisch werpplateau. De hengelopbergkasten zijn ook ideaal om allerlei accessoires als visvinder en hengelhouders etc.op te monteren.

Door de rechte vorm van de binnenkant kan de boot eenvoudig naar wens worden aangepast / ingedeeld. Zo kan er relatief eenvoudig een extra visbun van 127cm breed voor in de boot gebouwd worden.

Standaard zitten er al vier bekerhouders in verwerkt.

Ruime binnenkant met hengelkasten voor hengels tot 240cm, twee luxe stoelen, visbun en nav. verlichting.

De boot heeft een diepe V-bodem. Omdat de boot geheel gelast is, ontbreken de vele klinknagels die men bij een geklonken boot ziet. Hierdoor heeft de boot een veel lagere weerstand en planeert de boot gemakkelijk. Zo is (nadat er een RVS schroef met kleinere spoed werd gemonteerd) de boot met drie volwassenen, boegmotor, bagage, boegmotor en accu's met een 15Pk Suzuki buitenboordmotor gemakkelijk in plané te krijgen. Doordat men met een lichte buitenboordmotor kan volstaan, volstaat ook een 12V elektromotor om een dag te gaan vissen. Dit scheelt weer het gewicht van een accu.

Verder heeft de boot door de diepe V-bodem en de midden-kielbalk goede drift eigenschappen en een anti-profiel aan de zijkant waardoor de boot op snelheid verder uit het water wordt getilt en spraywater tot een minimum wordt beperkt.

Ingaande 2009, worden de boten in het blauw geleverd. Op moment van schrijven waren er nog een paar zwarte boten leverbaar.

Bij het bouwen van de Monark boten is zeer sterk op het gewicht gelet. Zo is als eerder gezegd vrijwel nergens hout onder het plaatmateriaal aangebracht om een verdere gewichtsbeperking te bewerkstelligen. Hierdoor is het gelukt om een 5 meter boot te bouwen die slechts 280 Kg weegt.

U zult geen 25 of 30 pk motor te koop zien achter een Monark omdat de boot achteraf toch niet planeert of niet op snelheid komt doordat de boot eigenlijk veel zwaarder is dan opgegeven. Ook zult u niet met grote regelmaat deze boten gebruikt aangeboden zien worden omdat ze achteraf enkel met boegmotor goed willen driften.

Technische gegevens; 1400DLX resp.1600DLX

Lengte ; 1400DLX 4,4m - 1600DLX 5,0m

Grootste breedte; ca. 185 cm (beide modellen)

Breedte aan spiegel ca 180 cm (beide modellen)

Max vermogen .....40Pk (zijconsole 50 Pk)

Gewicht; 1400DLX: ca. 270 Kg, 1600DLX ca. 284 Kg.

Adviesprijs 1400DLX; 7495,= 1600DLX; 7995,=

Setprijzen vanaf 13.850,= Euro, geheel visklaar.

Een set bestaat uit;

Monark 1400DLX, Suzuki 25Pk knuppelbediend, Motorguide FW54HTV (traploos), Lowrance X125, 54 a/u startaccu, C-tek acculader,105 A/u deep cycle accu, Poltrail 750 Kg kanteltrailer (incl. richtsysteem en opdraaistempels). M.a.w. werkelijk geheel visklaar!

Idem voor Monark 1600DLX kost 14.350,= Euro.

Alles geheel gemonteerd en afgesteld incl. extra kabel tbv electromotor, stekkers, afleverkosten, 10 l benzine en onze service.

Uiteraard zijn andere set-samenstellingen en merken/types mogelijk.

Meerprijs Tohatsu 30Pk (el. gestarte 3 cyl.) 1600,= Euro

Meerprijs Honda 30Pk (el. gestarte 3 cyl) 2200,= Euro

Meerprijs Poltrail 750 Kg GEREMDE trailer 400,= Euro

Meerprijs LBT 750 Kg kanteltrailer ca. 500,= Euro

Meerprijs MinnKota Traxxis 55 100,= Euro

Wij maken u daarvoor graag een passende offerte.

U kunt ons daarvoor het besten een email sturen naar info@evin.nl of elektrovaren@cs.com.

Boten op afspraak te bezichtigen bij Ensink Watersport, Industrieweg 37B te Nieuwkoop (0172 409 766)

 

 

monark gelaste aluminium visboten zijn relatief goedkoop en door het lage gewicht kan met een lichte (dus goedkopere) buitenboordmotor worden volstaan. Hierdoor kunnen ook de overige accessoires lichter zijn (electromotor, accu's, trailer) waardoor u uiteindelijk met een gewone middenklasser auto een heel betaalbare set kunt trekken.